Elektrokola - rady a mýty - Evelo

ze stránek ElektrokolaPce:

 

ELEKTROKOLA

Elektrokolo je klasické jízdní kolo doplněné o elektrický pohon. Nebude šlapat ani řídit za vás, ale pomáhá eliminovat sílu, kterou budete muset pro jízdu vynaložit. Funkce elektronického motoru je aktivována šlapáním, proto není možné, aby kolo jelo bez šlapání a bez vašeho úsilí. Míru elektronické asistence můžete regulovat v průběhu jízdy v závislosti na terénu a vaší fyzické síle. Zároveň je možné systém asistence zcela vypnout a využívat tak funkci klasického jízdního kola.

 

Typy elektrokol
Typ kola                                                                                        Vhodnost

Městské elektrokolo                                                             Pro pravidelnou dopravu do zaměstnání, školy či na nákup.

Horské/terénní elektrokolo                                                 Do náročného terénu.

Krosové/trekové elektrokolo                                              Pro dlouhý dojezd.

Elektrokolo se středovým pohonem                                 Pro sportovní jízdu, zejména v kopcovitém terénu.

Skládací elektrokolo                                                            Pro pravidelnou dopravu.


Na co si dát pozor

Ne všechna elektrokola bývají legální, resp. nemohou být v provozu na veřejných komunikacích. Někteří výrobci totiž prodávají kola, která nejsou v souladu s legislativou. Nejčastěji se jedná o kola vybavená motory s vyšším výkonem, než je zákonem stanovený výkon 250 W. Kromě toho jsou nabízena kola vybavená akceleračními páčkami, které umožňují jízdu bez šlapání. Jenže používání takových kol na silnicích, ale i cyklotrasách vede k finančnímu postihu, nebo dokonce k trestnímu stíhání v případě dopravní nehody.

Nabízené kolo musí být v souladu s předpisy umožňujícími legální provoz na veřejných komunikacích. Elektrokolo musí být označeno povinnými informacemi na rámu – jméno a adresa výrobce/dovozce, soulad s normou EN15194, symbol CE a slova 250 W, 25 km/h a EPAC (PEDELEC) – a toto by mělo být uvedeno i v uživatelském manuálu nebo v prohlášení o shodě.


Jak si správně vybrat elektrokolo?

Před pořízením kola byste si měli položit pár základních otázek:

  • Za jakým účelem si kolo pořizuji?
  • Po jakých cestách budu nejčastěji jezdit?
  • Jak často a na jak dlouhé vzdálenosti kolo potřebuji?
  • Kolik peněz chci do elektrokola vložit?
  • Pokud znáte odpovědi na tyto otázky, nastává fáze navštívit specializovaného prodejce.

Klady a zápory elektrokol
  • Nízké náklady na provoz – viz odstavec na konci článku.
  • Kamkoliv a kudykoliv – a to jak z pohledu zákona, který jej neodlišuje od klasického jízdní kola, tak i z hlediska druhu zvolené trasy.
  • Na věku nezáleží – toto kolo je určeno pro osoby všech věkových kategorií, není zde žádné omezení ohledně průkazu, zkoušek ani vaší fyzické zdatnosti.
  • Byznys, relax i sport – vhodné pro všechny typy osob – student, manažer i důchodce.
  • S motorem i bez motoru – není omezené žádnou vzdáleností, po vybití baterie můžete pokračovat dál, jako na normálním kole.
  • Zelená cesta – jízda na elektrokole je jednou z nejekologičtějších možností osobní dopravy, žádné zplodiny ani nadměrný hluk.
  • Svoboda – žádné dopravní omezení ani drahé parkování.
  • Vysoká váha – některá elektrokola mohou dosahovat váhy až 30 kilogramů. Tuto váhu ovlivňuje zejména hmotnost motoru a baterie. S větší hmotností kola je nutné počítat nejen při vybití baterie, kdy vám jízda zvýší námahu při šlapání, ale také při přepravě kol. Umístění elektrokola na střešní nosič automobilu bude, hlavně pro jednoho člověka, dosti obtížné.
  • Vysoká cena – základní ceny elektrokol začínají na 17 000 Kč s výjimkou elektrokol prodávaných v hypermarketech.
  • Drahý servis – některá elektrokola si už nespraví běžný cyklista, a pokud se něco pokazí, musí do do servisu, který elektrokolům rozumí.

Co to stojí?

Cena elektrokola reprezentuje kvalitu použitých komponent a výbavu. Na první pohled výhodný nákup se vám dříve nebo později může prodražit. Toto platí i pro následný servis vašeho elektrokola. Bude-li se jednat o výrobce bez odpovídajícího servisního zázemí, který vám nebude schopen s problémem pomoci, stává se z nákupu ztrátová koupě.

Cenové rozpětí je stejně široké jako u osobních automobilů. Ceny se pohybují od 17 000 až po 400 000 Kč. Záleží čistě na vás, co od svého kola požadujete, jak dlouhé vzdálenosti budete jezdit, jestli se jízdě věnujete velmi aktivně, nebo se chcete jet o víkendu projet do vedlejší vesnice na pivo s přáteli. I v tomto případě platí pravidlo zlaté střední cesty.

Po konzultaci s autorizovaným servisem a zároveň prodejcem elektrokol mi při vymezení tří druhů budoucích uživatelů (velmi aktivní mladý člověk s náročným terénem, rodiče s malými dětmi orientováni na lehké až středně těžké cyklostezky a osoby v důchodovém věku na rekreační jízdu či pravidelnou dopravu například na nákup) bylo vždy doporučeno elektrokolo v cenovém rozpětí mezi 27 000 až 35 000 Kč, bez ohledu na typ kola.

Pořízení elektrokola je na základě námi zjištěných informací zřetelněji nákladnější než pořízení klasického jízdního kola. Na druhou stranu zůstává levnější alternativou k malému motocyklu. Jelikož je z pohledu legislativy posuzováno jako klasické jízdní kolo, není nutné elektrokolo registrovat, obstarávat si řidičské oprávnění či platit povinné ručení.

Ušetříte za technickou kontrolu, pojištění, silniční daň a pohonné hmoty, zároveň je kolo možné uplatnit jako daňový náklad vaší firmy či živnosti. Tímto odpadá poměrně velká část nákladů. Podobně plátci DPH si mohou DPH odečíst, pokud prokáží, že kolo slouží k jejich podnikatelské činnosti.


Baterie

Životnost baterie udává počet nabíjecích cyklů v souladu se zachováním odpovídající tvrdosti zdroje. Některé baterie mohou dosáhnout maximálně 300 nabíjecích cyklů, modernější pak 1000 až 1500.

Nabíjení baterie probíhá jednoduše ze standardní elektrické sítě. Nezáleží na tom, zda je baterie v kole, či mimo něj. Plné nabití baterie závisí na typu kola, ale zpravidla trvá 2 až 6 hodin. Bezpečnostní systém zaručuje, že nedojde k přebití baterie. Co se týká nabíjení, obecně platí, že jedna hodina nabíjení vystačí na ujetí cca 10 km. Náklady na jedno dobití činí maximálně 4 Kč, ale spíše měně, s dojezdem okolo 60 km tak vyjde jeden kilometr na méně než 10 haléřů.

Průměrná životnost klasické olověné baterie je zhruba 400 plných nabíjecích cyklů. V přepočtu na praxi budete muset klasickou baterii vyměnit po 3 letech užívání.

Servis

První garanční prohlídku je doporučeno provést do tří měsíců od pořízení elektrokola, nebo po ujetí prvních 200 až 300 kilometrů a zejména před skončením záruční doby.

Placený servis je vhodné provádět 1× za sezónu. Cena garanční prohlídky závisí na tom, zda si ji necháte udělat u svého prodejce, či nikoliv. Pokud bude garanční kontrolu provádět prodejce, máte garanční prohlídky do 300 km zdarma, nad 300 km za částku zpravidla 350 Kč.

Někteří prodejci nabízejí servis svých elektrokol po celou dobu bez poplatku, platíte pouze příslušné opravy a náhradní díly. Pokud se bude jednat o jiného výrobce, pohybuje se cena řádově okolo 450 až 750 Kč. Garanční prohlídka však není povinná, jedná se o doporučený servisní interval. Elektrokolo vyjma řádné péče o baterii nevyžaduje o nic více údržby než jakékoliv správně udržované klasické jízdní kolo.

Provozní náklady

Provozní náklady závisí na mnoha faktorech, mezi které patří rychlost, terén, profil, tlak v pneumatikách, velikost baterie, ale také kupříkladu váha jezdce a síla šlapání. Jednoduše by se dalo říci, čím větší náklad, tím menší rychlost a kratší dojezd.

 

Příklad výpočtu provozních nákladů včetně amortizace nové baterie po 600 cyklech nabití

Pro kalkulaci provozních nákladů využijeme střední cesty ohledně baterie a výkonu.

Počítáme s baterií 36 V / 10,5 Ah a s motorem o výkonu 250 W, kdy jedno nabití baterie zvládne 40 kilometrů jízdy, což je průměrná hodnota při použití střední připomoci ve středně těžkém terénu. Potom 600 nabití odpovídá 24 000 najetých kilometrů (množství nabití do té doby, kdy kapacita neklesne pod 80 %). Kapacita baterie odpovídá 36 V x 10,5 Ah, to je 378 Wh, z čehož vyplývá na jedno vybití 302 Wh, neboť 20 % kapacity zůstává v baterii a nemůže být použito.

Energie potřebná k nabití je 472 Wh, v rámci které je již započítáno 25 % energetické ztráty při nabíjení.

Z výše uvedeného se dá vypočítat následující: 600 nabití x 472 Wh je 283,2 kWh. Těchto 283,2 kWh představuje částku 1289 Kč v případě, že průměrná cena energie činí 4,55 Kč/kWh.

Z takto získaných částek je možné odvodit, že cena energie spotřebované na 1 km činí 0,0537 Kč, cena nové baterie po 600 cyklech rozpočítaná na 1 najetý kilometr činí 0,333 Kč. Celkové náklady, včetně nové baterie na 1 km ve výsledku činí 0,387 Kč.

Elektrokolo je jako každá jiná nákladová koupě. Je nezbytné si ji dobře rozmyslet a v tomto případě především konzultovat s odborníkem, který vám na základě vašich požadavků a cenových možností nabídne variantu na míru.

Život je jako jízda na kole. Abys udržel rovnováhu, musíš pokračovat v pohybu. Albert Einstein


Devět největších mýtů kolem elektrokol. Nejedou samy a nejsou jen pro lenochy

A jede to elektrokolo samo? Právě tak zní jedna z nejčastějších otázek, se kterou se setkávají v obchodech s elektrickými bicykly. Lidem, kteří na elektrokole už někdy jeli, to připadá krajně nepravděpodobné, ale jde skutečně o jeden z nejčastějších mýtů a je v lidech silně zakořeněný. Podívejte se na ty další.

 

S jakými mýty se nejčastěji setkávají, Aktuálně.cz prozradili experti z prodejny ekolo.cz. Zde je seznam devíti nejběžnějších omylů a nepravd:
1. Elektrokolo jede samo

S tímto mýtem jsme se seznámili už v úvodu článku. Ne, elektrokolo samo nejede. Motor pomáhá, jen pokud jezdec sám aktivně šlape.

2. Elektrokolo je jen pro lenochy

To také není pravda. Je spíš pro pohodáře, ale i pro aktivní sportovce, kteří se nechtějí vždycky dřít. Je příjemné třeba v okamžiku, kdy je cílem výletu rozhlížet se po krajině a ne unavit se k padnutí.

3. Na elektrokolo je třeba řidičský průkaz

Je to k neuvěření, ale i s tímto mýtem se prodejci elektrokol setkávají. I když je bicykl vybaven baterií a motorem, jedná se stále o jízdní kolo. Proto není potřeba řidičský průkaz (ani žádný jiný).

4. Na elektrokole daleko nedojedu

Lidé mají povědomí o elektromobilech, které nejsou schopny dosahovat takového dojezdu, jako běžné automobily s benzinovými či naftovými motory. U elektrokol ale nad něčím takovým přemýšlet příliš nemusí. Dnešní baterie nabízejí dojezd často větší, než je 100 km. Záleží samozřejmě na podmínkách – proto se k elektrokolům dodává lehká nabíječka, kterou můžete vozit s sebou.

5. Na elektrokole nemůžu jet v dešti

Zní to logicky že? Ale je nesmysl. Všechny elektrické komponenty jsou vymyšleny tak, aby odolaly vlivům počasí. Déšť a stékající vodu snesou. Problémy by ovšem mohly mohly nastat při delším ponoření kola pod vodu, nebo v případě, že kolo máte na střešním nosiči auta a v lijáku jedete delší dobu po dálnici. Tam už hraje velkou roli tlak vody související s rychlou jízdou. Vlhko se pak skutečně může dostat k elektrickým obvodům.

6. Elektrokola jsou drahá

Tady záleží na tom, s čím jejich cenu srovnáváte. Pokud s velmi levnými koly, která se nabízí v hypermarketech, pak máte pravdu. Pokud se podíváte na srovnání s „běžnými“ jízdními koly, cena bude o 20 až 40 procent vyšší díky elektropohonu. Ale stále se jedná o ten nejlevnější dopravní prostředek s motorem.

7. Lidem, kteří zvládají jízdu na normálním kole, nemá elektrokolo co nabídnout

Má. Například delší ujetou trasu, nebo zábavnější výlety s menší dávkou námahy.

8. Elektrokola jsou zastaralá, už když se prodávají

Je pravda, že inovace jdou velmi rychle kupředu – jsme uprostřed technické a digitální revoluce. Pokud ale cyklista investuje do kvalitního elektrokola vybaveného moderní technologií, může si být jistý, že i za pět a více let bude stále dobře sloužit.

9. Elektrokola nejsou legální

Opět jeden mýtus, o kterém by si mnoho lidí řeklo, že nemůže existovat, ale podle prodejců elektrokol patří k těm častým. Co na něj říci? Je pravda, že mnoho takzvaných přestaveb běžných kol na elektrokola nesplňuje české a evropské předpisy. Značkových elektrických kol se tento problém netýká, ta jsou vybavena zcela v souladu s platnými normami.

zdroj: Aktuálně.cz / autor: Tomáš Vocelka

Elektrokolo – hit poslední doby nejen pro pokročilé

V posledních pěti letech se skutečně elektrokola stávají moderním dopravním prostředkem a usnadňují snadnější pohyb hlavně střední a starší generaci. Češi totiž rádi jezdí na cyklovýlety s partou.

 

Kdo si elektrokola kupuje?

Elektrokolo výborně poslouží jako dopravní prostředek ve městě. Lidé jsou na elektrokole v práci mnohem dřív, než když stojí v dlouhých kolonách s autem v dopravní špičce svého města.

Velkou skupinu tvoří starší lidé, kterým elektrokolo usnadňuje pohyb, který je stále náročnější.

Podle odborníka Petra Ryby z Letohradu si pořizují elektrokola i manželky náruživých cyklistů. Mohou tak na cyklistické výlety vyrážet společně a předejdou rozmrzelosti partnera, kterého zdržují v tempu.

Další skupinu tvoří lidé, kteří nechtějí do práce jezdit autem. Na elektrokole se mnohem lépe propletou mezi auty ve městě a jsou v práci mnohem dříve.

Elektrokolo tvoří tři základní komponenty

motor, který je umístěný vepředu, vzadu nebo ve šlapacím středu – to je nejžádanější v poslední době

baterie – dává motoru energii, aby mohl pracovat řídicí jednotka

Samotné elektrokolo se řídí pomocí displeje, který je umístněný na řídítkách, kde je kompletní ovládací mechanismus. Většinou levou rukou nastavujeme stupeň asistence, který si řídíme podle toho, jak moc potřebujeme kolo popohnat dopředu.

Dnes váží elektrokola od 20ti do 25 kg. Většinou platí pravidlo – čím je lehčí kolo, tím je kvalitnější, pokud je osazeno kvalitní baterií. Je to velký rozdíl oproti elektrokolům, která byla na trhu před pěti lety. Ta vážila až 50 kg.

 

Jak vybírat elektrokolo

Značka kola, které si pořizujete, by měla mít k dispozici i svůj servis. S tím souvisí i možnost opravy a sehnání náhradních dílů. V poslední době přibývá hodně prodejců, kteří servis neposkytují, což je podle Petra Ryby z Letohradu problém.

Ptejte se vždy na baterii, se kterou souvisí i dojezd. Baterie by měla začínat na 10ti amper hodinách při 36ti voltech napětí. Dojezd by měl být kolem 70 km v mírně zvlněné krajině při střední zátěži.

Cena kvalitního elektrokola začíná na částce 20 000 Kč.

 

Elektrokolo není malá motorka

Na jízdu na elektrokole se vztahuje i legislativa. Elektrokolo je jediným dopravním prostředkem, který je poháněný elektrickým motorem, ale bez šlapání se neobejde. Elektrickou přípomoc můžete i zcela vypnout, pokud se cítíte dobře a chcete si vyšlápnout kus cesty vlastní energií. Šetříte tím baterii.

Životnost baterie závisí na její kvalitě. Dojezd bývá kolem 70 km. Záleží na hmotnosti jezdce, na jakém terénu jede i na tom, jakou přípomoc si zvolil. Skoro k nerozeznání od elektrokola jsou kola na plyn, která ale jedou, i když nešlapete. Taková kola na plyn by ale neměla vjíždět na cyklostezku. Jejich jezdec by měl mít na hlavě helmu, dále by měl kolu opatřit značku SPZ, pojištění atd.

autor: Jitka Slezáková, Český rozhlas / foto: Jiří Šobr

X

Přihlášení

Zapoměli jste heslo?
zašleme vám nové na vaši
emailovou adresu